Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Kongruens/Inkongruens

Titta på den här bilden. Den beskriver två olika typer av organisationer.

                                                             

 Var på skalan är ditt företag?                   I--------------------I---------------------I-------------------I----------------------I

I den till vänster har man bestämt en massa saker, men man gör inte som man bestämt. Både individer och avdelningar kör sina egna race. Kännetecken för en sådan organisation är låg effekt, dåliga tillstånd, många konflikter dåligt resultat, hög sjukfrånvaro och hög personalomsättning.

Detta är en inkongruent organisation. Man säger en sak men man gör något annat.

Detta händer ofta i så kallade silo-organisationer. Organisationer där det är täta skott mellan avdelningarna vilket ofelbart leder till suboptimerad verksamhet. Man kör sitt eget race utan att se till vad som är bäst för helheten.

I den högra organisationen har man också bestämt en massa saker: syfte, mål, värderingar, olika policys och regler. Här gör man så som man bestämt. Man lever som man lär. Effekten blir fina resultat, gott samarbete, härliga tillstånd, låg sjukfrånvaro, många söker sig hit för att få jobba här mm. Man är kongruenta. Har vi bestämt något så blir det så. IKEA och Ingvar Kamprad är ett lysande exempel på en sådan organisation.

Detta är skillnaden mellan framgång och misslyckande. Både när det gäller förtagande i stort och i förändringsprojekt. Att vara inkongruent är ett av de bästa sätten att tappa förtroende. Oavsett vilket sammanhang det gäller. Du hittar exempel på detta varje dag i media. Har jag väl tappat förtroendet är det väldigt svårt att komma tillbaka. Inte minst när det gäller förändringsprojekt.

I förändringsprojekt kan det handla om att säkerställa att vi avdelar tillräckligt med både tid, pengar och övriga resurser för att det skall finnas en rimlig möjlighet att lyckas genomföra förändringarna. Många projekt misslyckas för att det finns en inkongruens mellan mål, tidsplan och resurser.

Hur ser det ut i din organisation? Är ni Kongruenta eller Inkongruenta?

·       På företagsnivå?

·       På avdelningsnivå?

·       På individnivå?

Vill du leta efter utvecklingspotential kan du leta efter Inkongruens i företaget. Den kostar väldigt mycket pengar och skapar dåliga tillstånd och lågt engagemang hos personalen.

SKRIV UT!

Kontakta oss / Information

 Göran Persson    |    Telefon: 070-5786184     |    E-post: » goran@framfor.nu
Peter Björnholm   |    Telefon: 070-3473599     |    E-post: » peter@framfor.nu

© Framtidens Förändringsledare i Sverige AB  |   » Personuppgiftspolicy  |   » Allmänna villkor  |     » Om cookies   |    » Sitemap